
Ruch Szensztacki
Opiekun: ks. Ryszard Różycki
Spotkania: 18 dzień miesiąca
Ruch Szensztacki – międzynarodowy ruch katolicki założony w 1914 przez o. Josefa Kentenicha, należący do Kościoła rzymskokatolickiego. Miejscem powstania jest Schönstatt – dzielnica miasta Vallendar, leżącego koło Koblencji w Niemczech. Ruch ma formę federacyjną, a koordynowany jest przez tzw. prezydium generalne, którego siedzibą jest również Schönstatt. Celem Ruchu jest aktywne apostolstwo i aktywizacja katolików świeckich w dziele głoszenia nauki Jezusa Chrystusa. Ruch Szensztacki ma charakter maryjny, pedagogiczny i apostolski.
Założenia
Założyciel międzynarodowego Ruchu Szensztackiego ks. Josef Kentenich był ojcem duchownym w pallotyńskim męskim internacie w Schönstatt koło Valledaru. Jego funkcją było duchowe towarzyszenie i wspieranie kleryków. Wówczas doszedł do wniosku, że Kościół, aby skutecznie głosić naukę katolicką i świadczyć o Chrystusie, musi, tak jak głosił św. Wincenty Pallotti, kształcić duchowo, formować tak przedstawicieli duchowieństwa, zakonów, jak i katolików świeckich.
W celu odnowienia przeżywania wiary chrześcijańskiej założył wraz z grupą zainteresowanych młodych mężczyzn („Sodalisów”) 18 października 1914 wspólnotę, której celem było odnowienie apostolstwa katolików, nie tyle od strony teoretycznej, co przez żywe świadectwo realizowane w życiu codziennym.
Głównymi tematami były:
- odnowienie wiary każdego katolika,
- zaznaczenie ważności wspólnoty,
- ukierunkowanie życia na podstawie ideałów (zarówno własnych jak i grupy); takimi ideałami mogły być sformułowane cele lub cechy, a także wzory do naśladowania; w tym kontekście Maryja miała szczególne znaczenie.
- Miejscem spotkań grupy była dawna kaplica cmentarna pod wezwanie św. Michała Archanioła, należąca do klasztoru Augustianek z Schönstatt, która w tamtym czasie stała pusta. Ta kaplica stała się z biegiem czasu duchowym centrum Ruchu. Stworzenie Ruchu, które członkowie Ruchu, rozumieją jako związek miłości wzorowany na biblijnym przymierzu Boga z człowiekiem, miało miejsce właśnie w tej kaplicy, w 1914. W tym związku Maryja jako Matka Jezusa Chrystusa (Theotokos) spełnia centralną rolę.